Сенсорний розвиток дитини – це розвиток її відчуттів і сприймань, формування уявлень про зовнішні властивості предметів: їх форму, колір, розмір, положення у просторі тощо. Він становить фундамент її розумового розвитку. Чуттєве пізнання має дуже важливе значення у дошкільному дитинстві, яке є найбільш сприятливим періодом формування та вдосконалення діяльності органів чуттів, нагромадження уявлень про оточуючий світ. Актуальність даної теми полягає в тому, що сенсорний розвиток, з одного боку, є фундаментом загального розумового розвитку дитини, з другого боку, має самостійне значення, оскільки повноцінне сприймання необхідне і для успішного навчання дитини у дитячому садку, у школі, і для багатьох видів праці.
Зі сприймання предметів і явищ оточуючого світу починається пізнання. Всі інші форми пізнання – запам’ятовування, мислення, уява – будуються на основі образів сприймання, є результатом їх переробки. Тому нормальний розумовий розвиток неможливий без опору на повноцінне сприймання. Сенсорне виховання має важливе значення для всебічного розвитку дитини. Вивченням цієї проблеми займалися багато видатних вітчизняних та зарубіжних педагогів і психологів. О. Усова відзначала, що 9/10 всього розумового багажу дітей дошкільного віку складають результати діяльності органів чуття. На дидактичну та виховну цінність сенсорного виховання вказували вітчизняні та зарубіжні педагоги: О.М. Граборов, Ж. Демор, О.В. Запорожець, Ж. Ітар, Я. Коменський Г.С. Костюк, М. Лісіна, Б. Менель, В.О. Сухомлинський. Видатні педагоги Ф. Фребель, М. Монтессорі, О. Декролі, К. Ушинський, Є. Тихеєва, С. Русова відзначали його як одну з основних сторін дошкільного виховання. Учені Л. Венгер, О. Запорожець, наголошували, що сенсорне виховання є одним з головних завдань дошкільного виховання, напрямом, який впливає на успішність подальшої соціалізації й навчання дитини. Саме дошкільний вік є найбільш сприятливим для вдосконалення діяльності органів чуття, що забезпечують повноцінні й різнобічні уявлення про довкілля. У дитячому садку дитина навчається малюванню, ліпленню, конструюванню, знайомиться з явищами природи, починає засвоювати основи математики і грамоти. Оволодіння знаннями і вміннями з усіх областей вимагає постійної уваги до зовнішніх якостей предметів, їх обліку та використання. Готовність дитини до шкільного навчання в значній мірі залежить від її сенсорного розвитку. Психолого-педагогічні дослідження доводять, що значна частина труднощів, що виникають перед дітьми у ході навчального процесу (особливо в першому класі), зв’язана з недостатньою точністю та гнучкістю сприймання. У результаті виникають спотворення у написанні букв, у побудові малюнка, неточності у виготовленні поробок на уроках 9 ручної праці, не завжди дитина може відтворити зразки рухів на заняттях фізичної культури. Високий рівень сенсорного розвитку має велике значення не лише для успішного навчання дитини, а й для людської діяльності в цілому, особливо для творчої. Дуже важливе місце серед здібностей, що забезпечують успіх музиканта, художника, архітектора, письменника, конструктора, займають сенсорні здібності, які дозволяють з особливою глибиною, ясністю і точністю вловлювати та передавати найтонші нюанси форми, кольору, звучання та інших зовнішніх якостей предметів і явищ. А витоки сенсорних здібностей лежать у загальному рівні сенсорного розвитку, досягнутому в ранні періоди дитинства. Значення сенсорного розвитку дитини для її майбутнього життя ставить перед дошкільними навчальними закладами завдання використання найбільш ефективних засобів та методів сенсорного виховання в освітньо-виховному процесі з дошкільниками. Головний напрямок сенсорного виховання полягає в озброєнні дитини сенсорною культурою. Дитина в житті стикається з різноманітністю форм, кольорів та інших якостей предметів, з витворами мистецтва – музикою, живописом, скульптурою. Кожна дитина, навіть без цілеспрямованого виховання, так чи інакше сприймає все це. Але якщо засвоєння проходить стихійно, без розумного педагогічного керування дорослих, воно нерідко виявляється поверховим, неповноцінним. Ось тут на допомогу приходить сенсорне виховання - послідовне планомірне ознайомлення дитини з сенсорною культурою людства. Велике значення у сенсорному вихованні має формування у дітей уявлень про сенсорні еталони – загальноприйняті зразки зовнішніх якостей предметів. Об’єктом роботи є процес сенсорного розвитку дітей дошкільного віку. Предмет роботи – особливості сенсорного розвитку дітей дошкільного віку. Мета досвіду: виявити й обгрунтувати особливості сенсорного виховання дітей дошкільного віку. Завдання досвіду: - висвітлити теоретичні аспекти сенсорного розвитку дітей дошкільного віку; - виявити ступінь сформованості перцептивних дій, здатність сприймати предмети дітьми дошкільного віку
Зі сприймання предметів і явищ оточуючого світу починається пізнання. Всі інші форми пізнання – запам’ятовування, мислення, уява – будуються на основі образів сприймання, є результатом їх переробки. Тому нормальний розумовий розвиток неможливий без опору на повноцінне сприймання. Сенсорне виховання має важливе значення для всебічного розвитку дитини. Вивченням цієї проблеми займалися багато видатних вітчизняних та зарубіжних педагогів і психологів. О. Усова відзначала, що 9/10 всього розумового багажу дітей дошкільного віку складають результати діяльності органів чуття. На дидактичну та виховну цінність сенсорного виховання вказували вітчизняні та зарубіжні педагоги: О.М. Граборов, Ж. Демор, О.В. Запорожець, Ж. Ітар, Я. Коменський Г.С. Костюк, М. Лісіна, Б. Менель, В.О. Сухомлинський. Видатні педагоги Ф. Фребель, М. Монтессорі, О. Декролі, К. Ушинський, Є. Тихеєва, С. Русова відзначали його як одну з основних сторін дошкільного виховання. Учені Л. Венгер, О. Запорожець, наголошували, що сенсорне виховання є одним з головних завдань дошкільного виховання, напрямом, який впливає на успішність подальшої соціалізації й навчання дитини. Саме дошкільний вік є найбільш сприятливим для вдосконалення діяльності органів чуття, що забезпечують повноцінні й різнобічні уявлення про довкілля. У дитячому садку дитина навчається малюванню, ліпленню, конструюванню, знайомиться з явищами природи, починає засвоювати основи математики і грамоти. Оволодіння знаннями і вміннями з усіх областей вимагає постійної уваги до зовнішніх якостей предметів, їх обліку та використання. Готовність дитини до шкільного навчання в значній мірі залежить від її сенсорного розвитку. Психолого-педагогічні дослідження доводять, що значна частина труднощів, що виникають перед дітьми у ході навчального процесу (особливо в першому класі), зв’язана з недостатньою точністю та гнучкістю сприймання. У результаті виникають спотворення у написанні букв, у побудові малюнка, неточності у виготовленні поробок на уроках 9 ручної праці, не завжди дитина може відтворити зразки рухів на заняттях фізичної культури. Високий рівень сенсорного розвитку має велике значення не лише для успішного навчання дитини, а й для людської діяльності в цілому, особливо для творчої. Дуже важливе місце серед здібностей, що забезпечують успіх музиканта, художника, архітектора, письменника, конструктора, займають сенсорні здібності, які дозволяють з особливою глибиною, ясністю і точністю вловлювати та передавати найтонші нюанси форми, кольору, звучання та інших зовнішніх якостей предметів і явищ. А витоки сенсорних здібностей лежать у загальному рівні сенсорного розвитку, досягнутому в ранні періоди дитинства. Значення сенсорного розвитку дитини для її майбутнього життя ставить перед дошкільними навчальними закладами завдання використання найбільш ефективних засобів та методів сенсорного виховання в освітньо-виховному процесі з дошкільниками. Головний напрямок сенсорного виховання полягає в озброєнні дитини сенсорною культурою. Дитина в житті стикається з різноманітністю форм, кольорів та інших якостей предметів, з витворами мистецтва – музикою, живописом, скульптурою. Кожна дитина, навіть без цілеспрямованого виховання, так чи інакше сприймає все це. Але якщо засвоєння проходить стихійно, без розумного педагогічного керування дорослих, воно нерідко виявляється поверховим, неповноцінним. Ось тут на допомогу приходить сенсорне виховання - послідовне планомірне ознайомлення дитини з сенсорною культурою людства. Велике значення у сенсорному вихованні має формування у дітей уявлень про сенсорні еталони – загальноприйняті зразки зовнішніх якостей предметів. Об’єктом роботи є процес сенсорного розвитку дітей дошкільного віку. Предмет роботи – особливості сенсорного розвитку дітей дошкільного віку. Мета досвіду: виявити й обгрунтувати особливості сенсорного виховання дітей дошкільного віку. Завдання досвіду: - висвітлити теоретичні аспекти сенсорного розвитку дітей дошкільного віку; - виявити ступінь сформованості перцептивних дій, здатність сприймати предмети дітьми дошкільного віку
Немає коментарів:
Дописати коментар