Економічні казки

   «СКЛАДНІСТЬ ПОЛЯГАЄ НЕ У СПРИЙНЯТТІ НОВИХ ІДЕЙ, А У ВІДМОВІ ВІД СТАРИХ СТЕРЕОТИПІВ». 
                                             
ДЖОН М. КЕЙНС, АНГЛІЙСЬКИЙ ЕКОНОМІСТ

Сьогодні в Україні почався перехід до нової економіки, де головним є закон: якщо хочеш добре жити – краще працюй. І тому використання даної програми сприятиме підготовці дитини до реального життя, активному залученню дошкільника в соціальну діяльність.
Корінні зміни економічного характеру, які виникли в Україні за останні роки, обумовили потребу суспільства в економічно гармонійній людині, яка здібна поєднувати особисті інтереси суспільства, ділові якості з такими як чесність, порядність, громадянськість; опанування дітьми дошкільниками елементарних економічних знань, які мають стати фундаментом для становлення громадянина – людини, щиро зацікавленої в розвитку та економічному розквіті своєї держави.
Чи потрібна і навіщо дошкільникові економічна освіта?
В умовах відродження української державності, національної культури, орієнтація на творчий розвиток малого українця останнім часом набуває нового значення.
Це не данина часу і не виконання держзамовлень. Базовий компонент дошкільної освіти трактує виховання як залучення малого українця до системи вироблених людством цінностей, формування ціннісного ставлення до дійсності.
Економічні зміни в суспільстві обумовлюють потребу формування передумов економічної освіти в єдності з моральною освітою, опанування дітьми економічних знань і практичних умінь у доступній формі. Старші дошкільники вже здатні засвоїти елементарні економічні поняття та категорії.
Сучасного дошкільника з перших років його життя оточує економічна сфера, наповнена складними економічними поняттями та процесами. Реклама по телебаченню, розмови політиків, купівля, продаж, розподіл сімейного бюджету – ось далеко не повний перелік того, з чим доводиться зустрічатися малюку щодня. Сучасне життя дуже непередбачуване, але й цікаве своєю швидкозмінністю. Можливо, саме тому складні економічні процеси приваблюють дошкільника, та свої перші економічні знання він здобуває самотужки: з бесід з однолітками, спостережень, що відбувається довкола. Треба сказати, що частіше вони мають негативний характер.
Оскільки знання, вміння та навички, сформовані у дошкільному віці мають стати фундаментом для становлення громадянина – людини, щиро зацікавленої в розвитку та економічному розквіті своєї держави, дуже важливою є продумана та послідовна робота з економічної освіти самих маленьких громадян нашого суспільства. Крім того, дошкільний віковий період найсприятливіший для формування різних якостей особистості, насамперед бережливості та економності, як структурних компонентів процесу соціалізації. Дитина бере участь в економічних процесах. Вона разом з батьками ходить в магазин, іноді сама робить покупки, хочемо ми чи не хочемо, вона все рівно отримує економічний досвід. Тому завдання педагога не тільки дати який-небудь об’єм економічних знань, але й що дуже важливо, навчити правильно користуватися цими знаннями, тобто виховувати економіста, господаря, хазяїна свого життя.
Економіка і дошкільник лише на перший погляд здаються нам далекими один від одного. Трактування економіки, як області «розумного ведення домашнього господарства», мистецтво його ведення може бути подано дітям у формі елементарних відомостей: навчання їх правильному відношенню до грошей, методам їх отримання та розумного використання; за допомогою ігор, економічних завдань, ситуацій, змісту казок, ввести дітей в складний світ предметів, речей, людських взаємовідносин, доступних пояснень взаємозв’язку між економічними та етичними категоріями: труд, товар, гроші, вартість, ціна з однієї сторони, і моральними – бережливість, чесність, економічність, гідність, щедрість, ощадливість – з другої. Навчати дітей правильно відноситись до реклами, розбиратися в ній, вести себе адекватно в реальних ситуаціях, розвивати розумні потреби;формувати у дитини економічну культуру.
Основним складовим елементом економічної освіти та економічного виховання є формування в дошкільному віці поважного відношення до праці оточуючих людей та її результатів. Дитина з перших своїх кроків повинна усвідомлювати, що всі оточуючі її – матеріальні та духовні цінності, створені працею багатьох людей, які витрачали великі зусилля на благо всього суспільства.
Слід також підкреслити, що в роботі з дітьми щодо економічної освіти може йти мова про можливості формування лише передумов економічної освіти. Складність економічних законів та категорій, на яких будується зміст економічної освіти, віддаленість дітей від сфери продуктивної праці, вікові можливості дошкільників потребують обережності при доборі, як змісту, так методів економічної освіти змалку.
Дитячий заклад – це, можна сказати, умовна ситуація. Тут діти не приймають ніякої участі у розподіленні благ. Їм дано все для щасливого дитинства. Але в різноманітних іграх, заняттях діти обмінюються, «продають», «купують», «трудяться», «піклуються про своїх дітей (ляльок)», тобто дитячий садок – це ситуація, в якій дитина реалізує придбаний у сім’ї в соціумі «економічний досвід».
Важко оцінити, який з цих шляхів більш ефективний, але одне важливо: батьки і педагоги повинні працювати разом.
Авторами програми запропоновані зміст і завдання інтелектуально-пізнавальної діяльності економічного направлення, зміст практичної роботи з дітьми, що сприятимуть досягненню намічених завдань
Програма складена на основі принципової доступності та послідовності: містить теми занять, конкретні завдання, способи їх розв’язання, зв'язок з іншими видами дитячої діяльності; передбачає всебічний (економічний, трудовий, моральний, естетичний, екологічний) розвиток дитини.
Основна мета та завдання програми.
Познайомити дітей з деякими складовими сімейного бюджету: пенсією, зарплатою, стипендією. Виховувати поважне відношення до людей, що заробляють гроші.
Поглибити уявлення дітей про дохід, його динаміку (збільшення/зменшення).
Закріпити уявлення про доходи.
Дати уявлення про суть витрат, показати їх різноманіття.
Показати дітям, що бувають обов'язкові (основні) витрати і необов'язкові (не основні).
Розвинути у дітей уміння помічати в казках прості економічні явища, виділяти слова і дії, що відносяться до економіки, давати етичну оцінку вчинкам героїв.
Показати, що кожна річ коштує грошей, навчити зіставляти ціну товару з наявною готівкою
Розкрити дітям купівельну силу грошових знаків.
Розширити уявлення дітей про доходи і витрати, підвести до розуміння суті поняття заощадження (накопичення).
Дати дітям уявлення про грошові заощадження, розвивати елементарне уміння планувати витрати.
Розкрити дітям суть поняття прибуток, борг, залежність між якістю товару і одержуваним прибутком при його продажу.
Розкрити значення вкладення грошей в ощадний банк.
Розкрити суть операції натурального обміну – бартеру.
Розширити знання дітей про натуральний обмін товарів, підвести до розуміння значення виразу рівноцінний обмін (справедливий, вигідний).
Дати відомості про виробництво грошових знаків (купюр і монет).
Познайомити з валютою як грошовою одиницею країни (грошима інших країн).
Дати визначення про різноманітність грошових знаків в різних країнах.
Дати уявлення про різноманіття товарів, розкрити процес їх виготовлення, розвивати пізнавальний інтерес.
Дати уявлення про різноманіття товарів.
Поглибити уявлення дітей про різноманітність товарів, виховати дбайливе відношення до речей.
Сформувати у дітей первинні уявлення про заводи і фабрики міста: місцезнаходження (району), що випускається ними продукція, товарний знак.
Розвивати уміння виробляти операції купівлі-продажу, уточнити уявлення про ціну товару в магазині.
Розширити уявлення дітей про економічні категорії (товар, ціна, гроші і ін.) навчити формулювати питання економічного змісту.
Уточнити знання про види товару, ціни, виховання навиків і звичок культурної поведінки.
Звернути увагу дітей на те, що є багато необхідних товарів і є товари, що прикрашають наш побут, розказувати про них, звернувши увагу дітей на їх красу.
Розширити знання дітей про бартер як операцію взаємообміну товарами, грошах як засобі обміну між людьми.
Розкрити дітям необхідність обміну продуктами праці між людьми, показати, що людина постійно потребує яких-небудь товарів.
Дати дітям первинні уявлення про взаємообмін товарами між країнами, про експорт і імпорт.
Показати, що покупка речі для подарунка виробляється з урахуванням інтересів, бажань іменинника, виховувати бажання розділяти радість друга.
Розвивати уміння визначати призначення речей в житті людини.
Виховання дбайливого відношення до речей, іграшок, матеріалів, знарядь праці.
Показати дітям характер праці продавця, розповісти, для чого потрібна ця професія.
Показати різноманітність товарів, розвинути уміння самостійно здійснювати процес купівлі-продажу, вступати в діалог.
Систематизація і узагальнення знань про професію продавця (касира), про способи придбання покупки в магазині.
Знайомство дітей з рекламним агентством, з професіями людей, що працюють в ньому.
Уточнити знання дітей про професії, пов'язані з роботою в рекламному агентстві.
Розширити уявлення дітей про особливості професій, пов'язаних з роботою в рекламному агентстві.
Дати дітям можливість практично здійснювати процес створення реклами, реалізувати знання про роботу художника – оформлювача, виховати бажання працювати також красиво, вправно, швидко, як майстер - художник.
Уточнити знання дітей про рекламу і людей, які її створюють.
Дати первинні знання про банк (банк приймає гроші на зберігання, видає гроші вкладникам, надає гроші у борг).
Розширити первинні уявлення дітей про деякі операції, вироблювані в банку.
Закріпити знання про знаряддя праці кухаря, шофера, столяра, теслі, художника – оформлювача, касира і ін., виділити їх роль у виготовленні товарів.
Розширити знання дітей про різноманітність інструментів, навчити розказувати про них.
Сформувати уміння раціонально використовувати матеріал, розвивати уяву, фантазію.
Показати дітям, що результат роботи залежить від вибраного способу.
Розвивати у дітей уміння визначати на схемі найкоротший шлях (маршрут), показати залежність між відстанню і часом, витраченим на пересування.
Розкрити дітям значення якості продукції, що випускається, і її користі для людини.
Показати дітям, що сумісна праця і використовування раціональних його способів зменшують трудові витрати, економлять сили і час.
Розкрити ланцюжок зв'язків в трудовій діяльності, показати взаємозв'язок трудових процесів, значення відповідальності за якість продукції праці.
Показати дітям виробничий цикл виготовлення товарів.
Розкрити дітям залежність ціни товару від його якості і кількості.
Розкрити дітям залежність ціни товару від кількості вкладеної в нього праці.
Розкрити специфіку купівлі – продажу товарів на ринку.
Розширити знання дітей про купівлю – продаж товарів на ринку, допомогти дитині осягнути характер казкових героїв, виказати їм своє співчуття.
Дати дітям уявлення про різні види цін.
Дати уявлення про ціни в різних місцях продажу товарів.
Дати уявлення про залежність ціни від попиту.
Дати дітям уявлення про залежність ціни від кількості товару, що придбавається, – партії.
Розкрити дітям особливості продажу товарів на аукціоні. Вправляти в збільшенні вказаної ціни товару, будити інтерес до гри.
Познайомити дітей з особливостями розігрування лотереї.
Розвивати уміння орієнтуватися в різних формах реалізації товарів.
Розвивати у дітей уміння виконувати роботу точно по інструкції.
Розкрити дітям значення зовнішнього вигляду упаковки товарів, різноманітність упаковок.
Показати варіативність рішення економічної задачі, розвивати навики спільної роботи.
Розвивати уміння самостійно оцінювати кількість товару.
Розширити уявлення дітей про професію модельєра, виділити залежність продажу товару від результатів творчої діяльності модельєра.
Закріпити знання дітей про необхідність використовування реклами для реалізації продуктів праці, розвивати мовну творчість в процесі виготовлення рекламної продукції.
Узагальнити уявлення дітей про етапи трудового процесу по виготовленню виробу.
Дати уявлення про вжиткові предмети ( посуд, меблі, одяг тощо). Вчити класифікувати ці предмети до їхнього практичного застосування.
Розширювати знання про продукти харчування та можливість їх раціонального використання. Ознайомити дітей з рецептами виготовлення нескладних страв. З'ясувати шляхи використання й раціонального ставлення до харчових відходів.
Виховувати ощадливість у використанні води, світла, газу. Розповісти про їх значення в житті людини.
Вчити економити предмети побуту - папір, посуд, особисті речі. Роз'яснювати сутність духовної цінності окремих з них.
Ознайомити з різновидами професій. Виховувати повагу до людей праці. Розвивати позитивне ставлення до будь - якої трудової діяльності. Сприяти прояву творчих здібностей.
Дати уявлення про розмаїття крамниць та інших торговельних пунктів: ринок, кіоски тощо.
Вчити вмінню купувати згідно з етичними вимогами до продавця й покупця.
Дати уявлення про гроші, їх розмаїття та міру вартості.
Ознайомити в доступній для дітей формі з історією виникнення грошей (товар - товар, товар - гроші).
Виховувати ощадливість у використанні грошей - не рвати , не м'яти, не кидати, зберігати їх у гаманці чи у шухлядці. Дати уявлення про те, що люди зберігають гроші не лише вдома, а в ощадній касі, банку.
Визначити джерела надходжень грошей, залежність їх кількості від певних умов, вкладеної людиною праці.
Формувати уявлення про культуру бізнесу.
3'ясувати з дітьми, що, на їхню думку , означає бути економним і бережливим. Визначити схожість та відміну між цими поняттями.
Вчити грати в економічні ігри.
Організація педагогічного процесу.
Основний вид діяльності дошкільників – гра. В зв'язку з цим завдання економічної освіти вирішується через ігрову діяльність, ігрові прийоми, за допомогою яких закладаються основи економічного образу мислення у дитини – дошкільника, пізнання ним того, який «Я» у світі економічних цінностей і як себе вести в ньому, а також через навчальний процес, а саме:
4 – рік навчання (молодша група)
Загальна тема – «Потреби» ( потреби людини в житті, їжі, одязі, спілкуванні, здоров'ї):
організація та проведення сюжетно-дидактичних ігор, дидактичних ігор, рухливих ігор, розваг, сюжетно-рольових ігор, інсценування, праці, читання художньої літератури, бесіди.
5 – рік життя (середня група).
Основні теми:
«Потреби», «Природні ресурси», «Розподіл праці», «Потреби в безпеці і охороні життя», «Трудові ресурси», «Дарові блага», «Вибір».
заняття – одне на місяць у розкладі занять, яке будується в ігровій формі, де використовуються рішення різноманітних ситуацій з повсякденного життя, уривків казок, літературних творів, суспільні ігри, інсценування приказок, сюжетно-дидактичні та дидактичні ігри.
сюжетно-рольові ігри в повсякденному житті з економічним направленням;
індивідуальна робота;
робота з батьками;
читання дитячої літератури економічного направлення та інша художня література.
заняття з мистецтвознавства, самостійно-художня діяльність (за тематикою економічного направлення.
праця.
6 рік життя (старша група).
Основні теми: «Потреби», «Природні ресурси та блага», «Дари природи», «Капітальні та трудові ресурси», «Обмеженість», «Вибір», «Ціна вибору», «Товари», «Виробник», «Банк», «Бізнес», «Фермер», «Економічні процеси та об'єкти», «Виробництво», «Товари та послуги».
заняття – одне на тиждень у розкладі занять, яке будується в ігровій формі, де використовуються рішення різноманітних ситуацій з повсякденного життя, уривків казок, літературних творів, суспільні ігри, інсценування приказок, сюжетно-дидактичні та дидактичні ігри.
сюжетно-рольові ігри в повсякденному житті з економічним направленням;
індивідуальна робота;
робота з батьками;
читання дитячої літератури економічного направлення та інша художня література.
заняття з мистецтвознавства, самостійно-художня діяльність (за тематикою економічного направлення.
праця.
Казка “Бережи Воду”
Жили були чотири друга. Вони завжди були нерозлучні. Старшу звали Земля, молодшого Повітря , третього Вогонь, ну а саму молодшеньку звали Вода. Але як то раз вогонь посварився з бідною  Водою і сказав їй, що від неї немає толку. Образилася тоді Вода і вирішила піти куди-небудь де її не знайдуть. Як-то раз Вода вирішила прогулятися в світ людей. Бреде собі Водичка по вулицях , а на зустріч їй хлопчик йде, побачив воду хлопчик злякався і втік. Йде далі Вода, а на зустріч їй маленька дівчинка, але дівчинка не злякалася Воду, а навіть навпаки Вода їй здалася дуже милою. Водичка розповіла дівчинці про свою історію як одного разу її Вогонь образив. Але дівчинка одразу ж спробувала заспокоїти Воду, і пояснила їй, що вона важлива як і всі її друзі. Зраділа Вода , подякувала дівчинці і вирішила, що більше не буде ображатися на слова інших адже хтось може ненавмисно образити а з гаряча.

КАЗКА «БЕРЕЖИ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЮ»
Жили по-сусідству дві найкращі подруги – Іринка і Галя. Галя, виходячи з будинку завжди вимикала світло і воду, які їй були не потрібні. А Іринка про це ніколи не замислювалась і не робила. Світло завжди було включене у всьому домі.
Одного разу Іринка прокинулась вранці від холоду. Вона встала і пішла дізнатися, що сталося, хотіла включити світло, але його не було. , пішла до батареї, але опалення не булою, Ірина подумала, що світло і опалення відключили через аварію. Дівчинка сіла на диван і подумала про себе: «Можна зігрітися від гарячого чаю і включити газ, щоб стало тепліше». Іра схопилася  і пішла на кухню, щоб поставити чайник, але води в кранах теж не було! Коли вона захотіла включити газ, то з’ясувалося, що і газу теж немає. Вона  в паніці побігла до своєї подруги. Вийшовши на вулицю, вона була в шоці від побаченого. На вулиці було темно, дерев немає, одні пеньки, трави теж немає, пташки теж не співають, а люди і тварини стоять як статуї – світ повністю зупинився. Іра і паніці повернулася до дому, залізла під ковдру  і стала плакати. Але раптом почула знайомий голос: «Іра, вставай, що з тобою, чому ти плачеш»? Це була Галя, і вона будила Іру.
Іра дуже зраділа побачивши Галю. Вона включила світло, воду і пішла до вікна і побачила, що діти грають, птахи співають,  а трава і дерева зелені. Коли Іра розповіла Галі свій сон, то стало зрозуміло, чого злякалася Іринка. Галя пояснила їй, що так може статися, якщо усі люди не замисляться про своє ставлення до енергії і ресурсів. Іра дала слово: «Я завжди вимикатиму світло і воду, коли вони не потрібні і економити газ і тепло». Відтоді, Іра своє слово не порушувала, і таких страшних снів не бачила!

Бережи світло!
Жив був Зайчик і в нього було три друга: Бобер, Білочка та Їжак. Одного разу друзі зібралися біля будинку Зайчика і вирішили піти по гриби. Коли відійшли від хатинки Білочка обернулась і побачила, що Зайчик не вимкнув світло.
Зайчику,  – сказала Білочка, – а чому, це ти не вимкнув світло?
Та не хай горить, ми ж повернемось швидко, – відповів Зайчик.
І звірята пішли. Пройшло чи багато часу. З повними корзинами грибів та ягід, виморені друзі повертались додому.  Повернувшись  до будинку Зайчика звірята побачили, що світло вимкнуте і на дверях щось висить. Підійшовши ближче побачили повідомлення про відключення світла і велику суму штрафу в розмірі 10000 лісових гривен. Зайчик почервонів від сорому, а друзі довго про щось домовлялись.
Знаєш, Зайчику, вихід з цього положення є, але ти повинен зрозуміти, що необхідно бережно ставиться до навколишнього середовища, – сказав Їжачок. – Нічого даремно не дається, за все треба платити.
Ми можемо тобі допомогти, але ти тільки повинен нам пообіцяти що будеш економно використовувати природні ресурси, – промовив Бобер. – У мене в річці водиться велика кількість риби, то її можна ловити і продавати.
Вранці наступного дня Зайчик взяв вудочку, відерце та пішов вудити рибу. Улову він був дуже радий. Відніс на базар, продавши рибу отримав 500 лісових гривень. І так кожного дня ходив на рибалку та на базар, поки не накопив 10000 лісових гривень. Заплативши штраф, повертаючись додому Зайчик всім розповів про свій не гарний вчинок і порадив бережно ставиться до природних ресурсів і марно не витрачати їх.


КАЗКА «ПРИГОДИ МАЛЕНЬКОЇ ЛАМПОЧКИ»
Жила собі маленька лампочка і була вона дуже допитлива. Одного разу захотілося лампочці дізнатися, скільки вона випускає енергії. Викрутилась вона із патрона і пішла. Йде вона і раптом бачить на щиту, що вона витрачає 100 ват і дуже здивувалась.
Пішла вона шукати свою подружку – енергозберігаючу лампу. Ось  зустріла вона свою подружку, тай каже: «Люба, заміни мене, будь ласка, бо я дуже багато втрачаю енергії». Подружка відповіла їй: «Гаразд, я заміню тебе. А куди ж ти підеш?» – «Я піду буду мандрувати по світу. І  приносити людям радість.»

Казка про воду і світло
Колись давно у 4 класі Сашко робив уроки і почув у сусідній кімнаті йде суперечка. Зайшовши до кімнати побачив двох створінь, які не могли прийти до єдиної відповіді.
– Я важливіша! – промовила Богиня світла.
–  Ні, не ти, а я,- відповіла Королева води.
– Та, ти помиляєшся, – сказала Богиня світла.
Сашко здогадався, що суперечка йде між Королевою води та Богинею світла. І вирішив вмішатися у їхню розмову.
–  Ви, мене пробачте, але в чому справа? Невже не можна якось домовитися між собою? – промовив хлопчик.
–  Так, ти правий, але не зовсім,- сказала Богиня світла.
–  А чому, це?- спитав Сашко.
–  Відгадай? Для чого світло потрібно людям? – промовила Королева води. – Адже завдяки мені з’являєшся у домівках людей, на заводах.
–  А ти чим корисна вода? –  промовила Богиня світла.
–  Стоп, стоп. Так, ви ні до чого не домовитися. Ви разом потрібні людям і без вас ми не зможемо жити. Вода насичує землю, живі організми, світло ж виконує не більш важливу роль. Ще з дитинства нас вчать економити воду та світло, бо запаси не вічні.
–  Дякуємо, тобі хлопчику, що ти нас помирив, – відповіла Королева води.

Казка про електроенергію
В наш час люди не уявляють свого життя без енергії, електричного світла, електроприладів… І багато хто вже не пам’ятає тих часів, у які і трапилась ця історія. А відбувалося це дуже давно, коли дерева росли такі високі, що торкались до небес, коли люди не знали свободи і жили під владою злого чарівника…
Чарівника звали Кіот, він був дуже могутній, і люди нічого не могли йому зробити, бо повністю від нього залежали. Він мав таємничу силу – електроенергію, від цього робив, що хотів, був дуже багатий, і ні з ким не хотів ділитись. У замку де він жив була відведена спеціальна таємна кімната в якій він тримав електроенергію.
Під владою злого чарівника люд жив вже дуже довго. Всі жили в невеличких поселеннях. Виживали з того, що обробляли землю, вирощували рослини, доглядали за тваринами, але біда була в тому, що кожний місяць, до кожного поселення, прилітали темні лицарі – слуги-воїни чарівника Кіота – і забирали у бідних людей половину всього нажитого і придбаного.
Одного разу в ясний, сонячний день в лісі збирала ягоди молода дівчина, мешканка поселення Сток, її звали Дочка Сонця і Світла, але всі називали її просто – Світлана.
День був, напрочуд, гарний. Втамувавши свою спрагу в дзвінкому струмку, який був дзеркально чистий, а вода з нього мала такий приємний смак, дівчина не поспішала додому, слухала пісні пташок, шепіт вітру і голоси лісу, непомітно для себе заснула біля струмочку на полянці…
Коли прокинулась, був вже глухий вечір: „Ой, як же я могла заснути, батько мабуть дуже хвилюється…”- подумала Світлана і хутчіш побігла у напрямку до свого поселення. Дівчина жила удвох із своїм стареньким батьком, жили дуже бідно, але Світланка була дуже веселою, всі в поселенні її знали і любили. Коли вона повернулась додому, то побачила вмираючого батька:
Що сталось? – у розпачі, почала питати у людей, що стояли поруч.
Сьогодні прилітали темні лицарі, збирали данину; твій батько відмовився їм щось давати, і вони дуже сильно побили його… -відповіла бабуся Ганна.
Скільки з того дня минуло часу ніхто вже не пам’ятає, але невдовзі батько Світлани помер. Вона не знала, що робити. Три дні і три ночі плакала дівчина над могилою свого батька. А на четвертий день, явилась до Світлани душа її батька, мовила до неї:
Доне моя, могутню силу має чарівник Кіот, ця сила називається електроенергією. Електроенергія не належить йому, вона належить всім людям. Але Кіот не хоче ні з ким ділитись. Ти повинна звільнити електроенергію, тоді ти звільниш всіх людей від влади злого чарівника і помстишся за мене. Треба пробратись до замку злого чарівника і знайти чарівні двері з великими червоними ґратами. Двері не прості, а зачаровані! Простою силою, чи ключами їх не відімкнеш, треба промовити чарівне слово тричі. А чарівне слово – струм. Іди ж дочко моя, Донько Сонця і Світла, іди, бо то твоя доля. І не журися через мене, все в тебе буде добре, от побачиш.
І Світлана пішла, хоч була і перелякана, але сповнена рішучості. Пішла не знаючи куди , йшла за покликом серця, назад не оберталась, йшла вже майже тиждень. Дорога була не легка і лежала через ліс. Вдень дівчина пробиралась через гущавину, а вночі відпочивала. І не на хвилину її серце не виявляло страху, вночі одна в лісі, навкруги дикі звірі, але Світлана нітрохи не боялась, вона знала, її охороняє дух батька. Іноді на її шляху зустрічалися люди, але ніхто не знав де знаходиться замок злого чарівника Кіота, і як туди можна знайти дорогу. Але дівчина не засмучувалася. І ось одного дня вона зіткнулась з купкою повстанців. Це були молоді хлопці. Вони теж шукали замок злого чарівника, щоб виправити несправедливість, яку він чинить.
– Пішли з нами, все одно туди ж дорога, разом веселіше, та й не треба молодій дівчині ходити одній, краще вже з нами, – запропонував один із повстанців. Світлана відразу дала свою згоду, адже, хлопець, що її запросив дуже сподобався дівчині. Його звали Романом. Вони всі швидко потоваришували, і йшли на зустріч пригодам. Йшли вдень, вночі, йшли дуже довго, і от нарешті десь вдалечині, побачили стіни замку.
Ну ось ми і прийшли. – мовив повстанець Роман, – Що тепер будемо робити?
Я знаю одну велику таємницю, чаклун Кіот у себе в замку ховає велику силу – електроенергію. І якщо її звільнити, то Кіот втратить всю свою могутність і більше не зможе керувати людьми! Всі його злі чари зникнуть. Він втратить всю свою владу і людство нарешті зможе відчути свободу! – Світлана була готова на все, задля свободи свого народу.
Це дуже важливо! Ми не знали, як здолати злого чаклуна, але тепер, я знаю точно, перемога буде за нами. І вони рушили до стін замку. Дорога була важка, їм потрібно було пробиратись через гущавину, з великою кількістю пасток і небезпеки. Не всі подолали цю відстань, багато полягло дорогою, але вони мали надію, що такою ціною всі люди стануть вільними. Кіот мав силу бачити все і відразу ж дізнався, що до стін його замку наближаються вороги, і хоч як важко і складно було пройти через пастки, все ж, повстанці пройшли. А чаклун цього не очікував і був дуже розлючений! Він вислав       своїх темних  лицарів,  щоб
вони зупинили людей. Лицарі переважали в кількості і могутності, але не в розумі. Зустрівши біля стін замку темних воїнів, повстанці, просто схитрували. Роман і Світлана сховались в кущах, а всі інші хлопці-повстанці, мужньо билися з нападниками.
Світлана з хлопцем пробрались у замок, але тепер вони повинні були знайти чарівні двері, а це було не так просто, бо двері були дуже ретельно заховані. Йшли темними коридорами, здавалося їм не буде кінця. Але раптом на їх шляху з’явився сам чаклун Кіот. Світлана знала, що все це означало: чарівні двері поряд. Нарешті вона побачила їх. Дуже великі чорні двері з масивними червоними ґратами і дуже великим золотим замком. Навіщо ви сюди прийшли? – з погрозою в голосі спитав Кіот.
Я прийшов перемогти тебе, щоб ти більше не мав влади над людьми.
Роман вирішив відволікти чаклуна, щоб Світлана мала змогу звільнити електроенергію..
Кіот був дуже страшний, але Роман його не боявся, і був готовий з ним битися. Злий чаклун наблизився і почалася битва, не на життя, а на смерть. В цей час Світлана встигла підбігти до дверей і промовити чарівні слова: струм, струм, струм. В цю мить золотий замок зламався, двері відчинились і злий чаклун Кіот зник назавжди. Бо вся його сила, його безсмертне життя знаходилося за цими дверима.                                     З того     часу     люди     почали
використовувати електроенергію: будувати гідроелектростанції, заводи, фабрики. Люди здобули свободу. А, що було з Світланою і Романом, це вже інша розповідь, але можу сказати одне: вони одружились і жили довго та щасливо!

Казка про Енергозбереження
В одному місті жили  собі  Ваня и Катя ,одного разу вони грались и побачили, що кудись зникло, світло ,вода, газ, а замість чистого повітря , сморід, у якому дихати було важко. Тоді Ваня и Катя відправились шукати рятування для свого міста. Подолавши довгий шлях , нарешті вони найшли казковый ліс , де жив великий цар Добросвіт . Тільки він міг допомогти!
Тоді діти почали говорить з ним:
– добрий день Великий Добросвіт! Ми прийшли до тебе дізнатися куди зникли
електроенергія та чисте повітря у нашому місті?
-Добре, я розповім вам таємницю , але для цього я хочу запитати тебе Ваню
– Що ти забув зробити вчора перед тим, як побіг грати у футбол?
-Ееее… Я помив руки , але здається , я забув виключити воду.
-ось, ось …Ти забув закрити воду , а поки тебе не було ,  з’явився злодій, якого звали Водохльоб та випив всю воду.
– Ой … мені так соромно . що я часто залишаю кран відкритим.
– А куди зникла електроенергія?-спитала Катя.
-Катя, тепер ти згадай . що ти забула зробити вчора перед тим , як пішла гуляти?
– Я? Я закрила кран з водою!
– Ні, ти забула, щось інше?
-Так , згадала! Я забула вимкнути світ на кухні.
-Ось, ось.. Ти забула вимкнути світ на кузне. А поки тебе не було з’явився другий  злодій, якого звали Енергоглот и проковтнув всю електроенергію!
-Оце так.. Я  навіть не знала!
-А, що трапилось с повітрям?-спитали діти.
-Е, ще багато інших людей , які допомогли випустити з темниці злодія , якого звали Повітряглот.
-Ну , що тепер робити? Як спасти наше місто?
-Треба бути уважнішими и все буде гаразд!
Відправились діти додому и з’явилось свіже повітря , та діти більше так не робили и до них більше не повертались злодії Водохльоб, Енергоглот, Повитряглот.

Фея Світла
У одному місті жила дівчинка Наталка і хлопчик Василько. Вони були як дві краплі води, охайні, трудолюбиві, дружні. От тільки Наталка не берегла електроенергію.
Одного літнього ранку Наталка і Василько вийшли погуляти, але Наталка забула вимкнути світло. Діти вирішили пограти у схованки. Наталочка швидко сховалася у підвалі будинку. Їй не було лячно, бо там було світло. Але раптом світло згасло. Дівчинка налякалась, не могла вийти, бо нічого не бачила. І тут перед нею з’явилася фея, яка допомогла дівчинці вийти з підвалу і сказала:
–         Ти повинна берегти електроенергію, бо інакше ти можеш потрапити у таку халепу будь- коли
Добре, – відповіла Наталка, і побігла до Василька.
Хлопчик запитав, що сталося. Наталка усе розповіла і сказала
Ти ніколи не потрапиш у таку халепу, бо ти бережеш електроенергію

КАЗКА ПРО ТЕ, ЯК ПТАШКИ НАЧВЧАЛИСЯ ЕКОНОМИТИ СВІТЛО І ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЮ
Жили-були пташки, які не економили світло. Вони дуже любили взимку в дуплі вмикати обігрівач. Він брав дуже багато електроенергії. Одного разу їм прийшов рахунок за використану електрику. Мама пташка повинна була заплатити дуже багато грошей. Вона розповіла пташенятам як треба економити світло і електроенергію, вмикати обігрівач тільки тоді, коли прилітаєте до дому, постійно ввімкнений він бути не повинен. Мама пташка віддала усі свої гроші за електроенергію і своїм дітям вона цілий місяць не купувала льодяників, бо на  них не було грошей.
З тих пір пташки навчилися економити електроенергію та світло.


КАЗКА ПРО ТЕ, ЯК ТРЕБА БЕРЕГТИ ВОДУ
В одному царстві жило-було Красиве озеро. У ньому було багато риби люди приходили до нього. Вони милувалися красотою озера, інші купалися у його водах, треті ловили рибу.
Але трапилося так, що кожен, хто приходив до нього у гості, залишив там багато сміття.
Образилося озеро на людей і сховало усю рибу, а само покрилося густою тінню. Прийшли вранці люди до озера і заплакали. Не було ні риби, ні чистої води. Забігали вони, стали просити пробачення у озера, стали дбати про нього.
Пробачило озеро людей, випустило рибу, очистило свої води. І стали люди жити з ним у мирі.


Немає коментарів:

Дописати коментар